Recipe: Yummy 🥞Kek sarang semut🐜

🥞Kek sarang semut🐜. Resepi Kek Gula Hangus / Kek Sarang Semut Kukus Paling Senang, Tanpa Perap, Tanpa Kukus. KEK SARANG SEMUT SEMPOI CARA AKU PASTI JADI #MasakApaHariIni #KitaSantaiSantaiJe. #Please_SUBSCRIBE_Tolong_SUBSCRIBE Resepi ini insyallah menjadi.

🥞Kek sarang semut🐜 This cake sits on my top favourite list, I love it so much that I could finish it within an hour without sharing with anyone!! Kek means cake, sarang means nest, semut means ants in Malay language. Gula means sugar and hangus means burnt/caramelized. You can have 🥞Kek sarang semut🐜 using 11 ingredients and 6 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of 🥞Kek sarang semut🐜

  1. It's of Bahan A.
  2. You need of gula pasir.
  3. You need of air panas.
  4. It's of marjerin.
  5. It's of Bahan B.
  6. You need of tepung gandum.
  7. You need of soda bikarbonat.
  8. Prepare of baking powder.
  9. Prepare of esen vanila.
  10. You need of bji telur gred A.
  11. It's of susu pekat manis.

This kek sarang semut is a very easy cake to bake and ingredients are not difficult to find. Untuk elakkan resepi kek sarang semut menjadi pahit,gula hendaklah diperangkan atau dihanguskan dengan api yang kecil untuk elakkan kek menjadi Kek sarang semut ada banyak nama. Ada yang panggil kek gula hangus manakala di Kelantan,kek ini dipanggil kek span. Sarang semut merupakan tumbuhan epifit, yaitu tumbuhan yang menumpang hidup di pohon lain, tetapi tidak menyerap makanan dari pohon itu.

🥞Kek sarang semut🐜 step by step

  1. Campurkan tepung gandum dengan soda bikarbonat dan baking powder kemudian ayak kan.Ketepikan dulu..
  2. Masukkan gula ke dlm periuk dan buka api perlahan..
  3. Masak gula hingga cair keperangan.Dah cair tuangkan air panas sedikit demi sedikit ke dalam gula cair tu sambil kacau whisk.Hati2 dengan percikan air gula yg panas..
  4. Kemudian tutup api dan masukkan butter kacau hingga butter larut.Tunggu hingga air gula sejuk..
  5. Tuang air gula yg telah sejuk td ke dlm blender.Masukkan susu cair dan blend sekejap hingga susu sebati dgn gula.Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil blend.Tuangkan adunan tadi ke dlm bekas lain dan masukkan pula telor dan esen vanila ke dlm blender dan kisar semula hingga telur sebati.Jangan kisar terlalu lama..
  6. Tuangkan telur tadi ke dlm adunan tepung dan kacau rata..Masukkan adunan ke dlm loyang kek ukuran 8x8inci yg telah di spray dgn oil spray ataupun boleh juga sapu dgn shortening.Bila dah siap baru lah kita panaskan oven dan tunggu oven panas sementara tu kiranya adunan tadi seakan2 diperap lah. Bila oven dah panas baru lah masukkn kek dan bakar dengan suhu 180°c kira2 45minit atau sampai masak..

Sarang semut kini mudah didapatkan dan bahkan bisa diperoleh secara online. Berikut adalah khasiat sarang semut yang harus Anda tahu, antara lain Norafna Collection. This week's treat is Malaysian honeycomb cake (kek sarang semut), which takes its name from its beehive-like interior, full of little air pockets. in your cake tasting bitter. Malaysian Honeycomb Cake (Kek Sarang Semut) (recipe). Kek Gula Hangus/kek sarang semut ni adalah kegemaran mak akak sebenarnya.

Catat Ulasan

0 Ulasan